Reklama

Kazimierz Pacewicz – artysta zapomniany

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Galerii Dobrej Sztuki w Częstochowie 6 czerwca br. odbył się wernisaż wystawy pt. „Kazimierz Pacewicz (1895 – 1974) – artysta zapomniany”. Jej współorganizatorami są Muzeum Częstochowskie, Muzeum Regionalne w Siedlcach oraz historyk sztuki Zofia Rozanow – siostrzenica artysty.

Talent malarski Kazimierza Pacewicza ujawnił się już w jego latach gimnazjalnych – co zostało potwierdzone wysoką oceną jego prac przez Wojciecha Kossaka. Jednak I wojna światowa, walka w Legionach oraz udział w wojnie polsko-bolszewickiej sprawiły, że studia w krakowskiej Akademii rozpoczął on dopiero w 1922 r. Znalazł się w grupie studentów, którzy pod kierunkiem Józefa Pankiewicza wyjechali na dalsze studia do Paryża, gdzie zawiązali grupę znaną pod popularną nazwą „kapiści”. Grupa pozostawała pod wpływem francuskich impresjonistów i wywarła duży wpływ na polskie malarstwo w okresie międzywojennym i po wojnie. Na początku lat 30. ub. wieku większość artystów z tej grupy wróciła do kraju. Kazimierz Pacewicz pozostał we Francji, gdzie dużo malował, miał też wiele wystaw indywidualnych, m.in. w Paryżu, Amsterdamie, Londynie. W obliczu inwazji na Francję zgłosił się ochotniczo do wojska, a po klęsce Francji przeprawił się do Anglii, gdzie zamieszkał na stałe i pracował jako wykładowca w Szkole Sztuk Pięknych w Reading koło Londynu. Po II wojnie dwukrotnie przyjechał do Polski i spotykał się z Zofią Rozanow, z którą nagrał obszerne rozmowy na temat swojej twórczości. Zmarł w 1974 r. Kolekcję swoich prac podarował Muzeum Narodowemu w Warszawie. Tam znajduje się obecnie część jego obrazów, inne są w zbiorach muzeów regionalnych – m.in. w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Kielcach, Siedlcach. – Kwerenda, którą przeprowadziliśmy, przygotowując wystawę, wykazała, że w Polsce jest ponad 250 prac Kazimierza Pacewicza przekazanych przez niego w testamencie. Był to królewski dar artysty i żołnierza, wyjątkowy dowód miłości i pamięci Ojczyzny – podkreśliła Zofia Rozanow. – Wiemy, że duży zbiór jego prac znajduje się także w Muzeum Polskim w Rapperswillu w Szwajcarii.

Wystawa w Galerii w III Alei Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie będzie czynna do września. W tematyce prac dominują pejzaże, ale są także portrety, akty, architektura i sceny rodzajowe. Wiele informacji przekazują pamiątki i dokumenty rodziny Pacewiczów, które udostępniła Zofia Rozanow – współautorka monumentalnego dzieła „Zabytki sztuki Jasnej Góry – architektura, rzeźba, malarstwo”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-06-24 16:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

W Neapolu powtórzył się „cud krwi św. Januarego”

2025-12-18 09:45

[ TEMATY ]

św. January

cud św. Januarego

commons.wikimedia.org

Cud św. Januarego

Cud św. Januarego

W katedrze Neapolu miał miejsce kolejny w tym roku „cud krwi świętego Januarego”. Jak poinformowała archidiecezja neapolitańska, krew w relikwiarzu została odkryta o godzinie 9:13 we wtorek 16 grudnia „w stanie półpłynnym”. Do zakończenia Mszy św. o godz. 10:05 uległa całkowitemu skropleniu.

Od wieków cud krwi św. Januarego ma miejsce tradycyjnie trzy razy w roku: w sobotę przed pierwszą niedzielą maja, czyli w święto przeniesienia relikwii świętego do Neapolu, w dniu jego liturgicznego wspomnienia 19 września oraz 16 grudnia - dniu upamiętniającym ostrzeżenie przed erupcją Wezuwiusza w 1631 r. Zmiana konsystencji zakrzepłej krwi męczennika uważane jest za zapowiedź pomyślności dla Neapolu i jego mieszkańców. Cud przyciąga rzesze wiernych i widzów. Jego brak jest uważany przez neapolitańczyków za zły znak. Tak było np. w latach pandemii koronawirusa w 2020 i 2021 roku.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję