ANDRZEJ TARWID: – W styczniu obchodzimy Dzień Judaizmu i Dzień Islamu. Dlaczego Kościół angażuje się w dialog międzyreligijny?
BP. RAFAŁ MARKOWSKI: – Zasadniczym motywem do prowadzenia takiego dialogu jest to, że Bóg pragnie zbawienia dla każdego człowieka. Misją Kościoła jest więc niesienie Ewangelii wszystkim i wszędzie, a to dokonuje się przez rozmowę, w tym kontekście przez dialog międzyreligijny. Natomiast na płaszczyźnie doktrynalnej dialog z religiami pozachrześcijańskimi został opisany w dokumencie „Nostra etate”. Można tam przeczytać, że wszyscy stanowimy jedną wielką ludzką rodzinę. W związku z tym rzeczą w pełni uzasadnioną jest to, że prowadzimy rozmowy poprzez które wzajemnie się poznajemy. Dzięki temu jest szansa na to, że będziemy darzyli się wzajemnym szacunkiem a nie przyczyniali się do napięć i konfliktów.
– W ostatnim czasie zamiast szacunku widać raczej strach, co pokazują np. demonstracje przeciw islamowi w Niemczech. Ale podobne obawy wypowiadały także osoby, które protestowały w Warszawie pod budowanym meczetem...
–...ojcowie soborowi przewidzieli niepokoje targające światem. A mimo to właśnie dialog uznali za antidotum na współczesne napięcia czy fundamentalizmy. Te ostatnie przecież nie mają nic wspólnego z wartościami religijnymi a jedynie się nimi zasłaniają.
– Dokładnie tak. Proszę bowiem zwrócić uwagę na fakt, że autentyczne życie religijne może dokonywać się jedynie w atmosferze wolności. A więc w okolicznościach, kiedy nieprzymuszony przez nikogo człowiek mówi Panu Bogu: „tak”. I tylko w takiej atmosferze – pełnej poszanowania i szacunku drugiej strony – musi się toczyć także dialog międzyreligijny.
O kreowaniu patriotycznej wspólnoty przez propagandę i karzącej ręce kremlowskiej władzy z Anną Łabuszewską rozmawia Wiesława Lewandowska
WIESŁAWA LEWANDOWSKA: – „Na pewno to zmieni nas, którzy tu przyszliśmy” – tak mówiła młoda dziewczyna uczestnicząca w moskiewskim marszu żałobnym na cześć zabitego pod murami Kremla rosyjskiego opozycjonisty Borysa Niemcowa. Czy na pewno coś się zmieni?
W watykańskiej Bazylice św. Piotra otwarto Spazio d’Ascolto (Przestrzeń Słuchania). Dostępna dla wszystkich przychodzących do tej świątyni, zarówno wiernych, jak i turystów, daje okazje do duchowego spotkania, w czasie którego kapłani lub ludzie świeccy są gotowi wysłuchać każdego i wejść z nim w dialog na temat jego wątpliwości i problemów.
„Drzwi Święte otwarte na czas zainspirowały nas do otwarcia «innych drzwi» w Bazylice św. Piotra i stworzenia przestrzeni słuchania – wyjaśnia prał. Orazio Pepe, sekretarz Fabryki św. Piotra, instytucji odpowiedzialnej za zarządzanie, utrzymanie, konserwację i dekorację watykańskiej bazyliki. – To otwarta przestrzeń, okazja do spotkania, miejsce, w którym brat: kapłan, siostra zakonna, świecki słucha innego brata w człowieczeństwie”.
Kiedy sąd uchyla wyrok wobec mordercy lub gwałciciela, społeczeństwo nie wnika już w niuanse prawne – ono czuje, że coś jest nie tak. Bo jeśli państwo zamiast bronić ofiar, w imię nowej politycznej doktryny zaczyna litować się nad sprawcami, to znaczy, że prawo przestało być tarczą, a stało się pałką w rękach władzy. W Polsce coraz częściej słyszymy o uchylonych wyrokach, bo „neosędzia”, bo „niekonstytucyjne przepisy”. A ofiary? Mają cierpieć jeszcze raz.
Sąd Apelacyjny w Poznaniu uchylił wyrok wobec gwałciciela dziecka, bo skazał go sędzia, którego on arbitralnie nie uznaje. Morderca ma stanąć ponownie przed sądem, bo jeden sędzia uznał, że nie tylko ma prawo intepretować wiążąco konstytucję i obowiązujące przepisy, ale że robi to lepiej niż Trybunał Konstytucyjny.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.