Reklama

Kościół

Nowa podstawa programowa nauczania religii została przyjęta

Podczas zebrania plenarnego w Gdańsku biskupi przyjęli nową „Podstawę programową nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce”. Będzie ona wprowadzana w życie wraz z nowymi programami i podręcznikami od 1 września 2027 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O przyjęciu nowej podstawy programowej Episkopat poinformował w komunikacie po zakończeniu obrad.

W kontekście dyskusji o nauczaniu religii w szkole i katechezie parafialnej, biskupi przyjęli nową „Podstawę programową nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce.

Podziel się cytatem

Będzie ona wprowadzana w życie wraz z nowymi programami i podręcznikami od 1 września 2027 roku. Biskupi podkreślili także konieczność prowadzenia katechezy parafialnej obejmującej nie tylko dzieci i młodzież, ale również dorosłych. Prace nad jej koncepcją zostaną zakończone w roku 2026 i wejdą w życie wraz z odnowionym krajowym „Dyrektorium katechetycznym”" - czytamy w przekazanym KAI komunikacie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O zapowiadanych zmianach w podstawie programowej mówił KAI bp Wojciech Osial podczas 401. zebrania KEP w Katowicach w czerwcu br.

Różni się ona bardzo od poprzedniej. Pokazuje wartość treści wiary katolickiej w różnych jej wymiarach: historycznym, kulturowym, wychowawczym, społecznym, ekologicznym i patriotycznym

Podziel się cytatem

- powiedział przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Jak wtedy zastrzegł, na pewno lekcje religii nie zmienią się teraz w religioznawstwo.

Jest to nauczanie religii katolickiej, ale nie formacja katechetyczna w ścisłym tego słowa znaczeniu, bo ta jest realizowana w parafii. Mocno akcentujemy wiedzę, są elementy preewangelizacji, dialogu, otwartości, a jeśli ktoś chce wejść na drogę formacji - od tego jest parafia

Podziel się cytatem

- wyjaśniał bp Osial.

Jak można przeczytać w "Programie nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach", który obowiązywał od 2018 r., adresatami tego programu są autorzy podręczników powstających z inicjatywy Komisji Wychowania Katolickiego Episkopatu Polski lub "podejmujący trud tworzenia programów z własnej inicjatywy".

Reklama

Program stanowi pomoc dla tworzących programy w ramach diecezji lub programy autorskie, a także dla katechetów praktyków zamierzających adaptować ów program do potrzeb edukacyjnych szkoły, w której pracują. Dokument odzwierciedla podział na okresy zgodne ze szkolnymi etapami edukacyjnymi oraz okresami rozwojowymi ucznia.

Pierwszoplanowym miejscem katechezy jest parafia, która stanowi też uprzywilejowane środowisko katechezy przygotowującej do przyjmowania sakramentów. Aby więc nauczanie religii w szkole nie stało się tylko jednym z przedmiotów, wymaga ono uzupełnienia o parafialne duszpasterstwo katechetyczne dzieci i młodzieży. Spotkania winny trwać przez cały etap edukacyjny, być organizowane raz w miesiącu i mieć charakter formacyjno-liturgiczny

Podziel się cytatem

- czytamy w poprzednio obowiązujących zasadach nauczania religii w polskich szkołach.

Także w "Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce" (obowiązuje od 2018 r.) wskazano, że podstawowym podmiotem katechezy jest parafia, na której spoczywa obowiązek koordynowania wysiłków katechetycznych. W działalność katechetyczną Kościoła, zwłaszcza w kontekście misyjnego wyjścia ku światu, wpisuje się też nauczanie religii w szkole. Daje ono możliwość objęcia procesem formacji chrześcijańskiej uczniów z różnych rodzin i środowisk.

W dokumencie tym czytamy, że koncepcja katechezy w Polsce jest

wynikiem przyjęcia tego, co cenne w polskiej tradycji katechetycznej: ścierania się poglądów opisujących wyzwania, przed którymi staje świat, i realistycznego osądu możliwości głoszenia Ewangelii w różnych środowiskach.

Podziel się cytatem

To dlatego - podkreślono - poza nauczaniem religii w szkole, owa koncepcja katechezy zakłada duszpasterstwo katechetyczne w parafii oraz wsparcie dla katechezy rodzinnej.

Działania te nie powinny być sobie przeciwstawiane. Należy raczej dbać o to, by się wzajemnie uzupełniały

Podziel się cytatem

- napisano.

Punktem wyjścia dla działań katechetycznych winna być ocena sytuacji, w jakiej dzieci i młodzież dorastają. Na pierwszym miejscu trzeba widzieć ich sytuację rodzinną, ponieważ dom i rodzina pozostają podstawową kolebką formowania się ludzkiej osoby - o czym mówił Benedykt XVI w przemówieniu do polskich biskupów z okazji ich wizyty ad limina w 2005 r.

Nikt nie może pozbawić rodziców prawa do religijnego wychowania i wykształcenia dzieci. Rodzina nie może tego prawa w całości przerzucać na Kościół i szkołę. Katechezą rodzinną jest codzienna modlitwa, sposób przeżywania niedziel i świąt, szczere zainteresowanie wszystkim, czego dzieci nauczyły się na lekcjach religii, a także troska o właściwe postawy w wychowaniu

Podziel się cytatem

- czytamy w "Podstawie programowej" z 2018 r.

2025-10-15 14:48

Ocena: +5 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Gądecki, abp Ryś i bp Solarczyk będą reprezentować Episkopat Polski na październikowym Synodzie Biskupów

Ojciec Święty Franciszek potwierdził wybór reprezentantów Konferencji Episkopatu Polski i ich zastępców na XV zgromadzenie ogólne synodu biskupów w Rzymie. Wybór został dokonany przez polskich biskupów podczas zebrania plenarnego w dniach 13-14 marca 2018 roku.

Reprezentantami Konferencji Episkopatu Polski na Synodzie będą:
CZYTAJ DALEJ

Co wiemy o życiu Chrzciciela?

2025-12-10 09:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Bożena Sztajner/Niedziela

Są sytuacje, które zapraszają do poważnych rozważań. Zmuszają człowieka do zastanowienia się nad tym, co było i co może się stać, co robił i czy miało to sens, a jeśli miało, to jaki. Pyta się też, czy nie utracił talentów otrzymanych od Boga, czy dobrze wykorzystał swój czas, czy życia nie zmarnował. Czy wykorzystał wszystkie możliwości, by czynić dobro, podnosić na duchu, pocieszać, umacniać tych, którzy byli w potrzebie?

Gdy Jan usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci zostają oczyszczeni, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto nie zwątpi we Mnie».Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: «Co wyszliście obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą. Po co więc wyszliście? Zobaczyć proroka? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: „Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby przygotował Ci drogę”. Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on».
CZYTAJ DALEJ

Adwentowe Dni Formacji Katechetów

2025-12-10 21:05

Marzena Cyfert

Adwentowy Dzień Formacji Katechetów

Adwentowy Dzień Formacji Katechetów

„Świadkowie nadziei – duchowa formacja i odpowiedzialność nauczyciela religii” – to temat przewodni formacyjnego spotkania. Uczestniczyła w nim pierwsza grupa katechetów archidiecezji wrocławskiej. Jego program obejmował Mszę św., konferencję, szkolenie metodyczne, oraz sprawy bieżące.

O formacji serca i duchowej drodze nauczyciela religii jako świadka nadziei mówił ks. dr Marcin Józefczyk, który przewodniczył Mszy św.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję