Reklama

Kultura

Głębia pustyni

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dwustronny krucyfiks tyniecki z malowidłami prof. Jerzego Nowosielskiego oraz XVI-wieczna rzeźba Michała Archanioła – to tylko niektóre, często niedostępne na co dzień, elementy ekspozycji pt.: „Gdzie bije serce pustyni? Symbolika i historia”. Wystawa jest otwarta dla zwiedzających w Muzeum Opactwa w Tyńcu.

Jak podkreśla br. Michał Gronowski, kustosz muzeum, ta część ekspozycji jest zmieniana co roku i zawsze sięga tematem do tradycji monastycznej. – W tym roku motywem przewodnim jest pustynia – nasza wystawa stanowi zaproszenie do refleksji nad osobistym wymiarem pustyni w kontekście prezentowanych treści – tłumaczy zakonnik.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Br. Gronowski wskazuje, że zasadniczą cechą pustyni jest jej dwoistość – to zarazem miejsce śmierci, bez życia, miejsce próby i kuszenia czy buntu, jak i obszar błogosławieństwa, oczyszczenia i spotkania z Bogiem. Zwłaszcza pustynia z tytułu ekspozycji jest wieloznaczeniową metaforą.

– Symbolika pustyni dotyka nas w wielu płaszczyznach i wymiarach. Na pustyni dokonuje się konfrontacja z trudnościami i ograniczeniami, których pokonanie otwiera nowe horyzonty. Klamrą spinającą te wszystkie paradoksy jest krzyż – wymowny symbol prezentowanego miejsca – mówi kustosz Muzeum. Dlatego zwiedzających wita dwustronny krucyfiks. Bardzo wyraźnie pokazuje on dwa wymiary pustyni – z jednej strony prezentuje śmierć, a z drugiej zmartwychwstanie Jezusa.

Reklama

W ramach ekspozycji po raz pierwszy publicznie zaprezentowano XVI-wieczną drewnianą rzeźbę Michała Archanioła, przechowywaną w Tyńcu. Olbrzymią atrakcją jest również róża pustyni i piasek z Sahary, podarowane Muzeum przez Małe Siostry Karola de Foucauld. Do sierpnia zwiedzający będą mogli obejrzeć XV-wieczne inkunabuły związane z historią Ojców Pustyni, którzy właśnie na terenach pustynnych tworzyli ruch monastyczny.

Na posadzce sal ekspozycyjnych znalazły się też ponad dwie tony piasku, a całość wystawy dopełnia film przedstawiający wypowiedzi polskich mnichów na temat ich doświadczeń pustyni. Zwieńczeniem wystawy jest specjalna konstrukcja, która ma wzbudzać w zwiedzających pytanie o pustynię własnego życia – choroby, ograniczenia, relacji czy anonimowości w sieci. Po wyjściu z sali każdy otrzyma także druk z sentencjami Ojców Pustyni.

Wystawa „Gdzie bije serce pustyni? Symbolika i historia” będzie czynna do 31 marca 2016 r. W sezonie letnim (od maja do września) jest otwarta w godz. 10-18, a zimowym (od października do marca) 10-16.

2015-07-09 11:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezwykłość Bogatyni

Niedziela legnicka 10/2015, str. 8

[ TEMATY ]

wystawa

Franciszek Romaniak

Na Dworcu Historycznym w Bogatyni przy ul. Daszyńskiego 2 Bractwo Ziemi Bogatyńskiej przygotowało wystawę o tematyce sakralnej pt. „Klasztor Sióstr Cysterek i jego parafie na ziemi bogatyńskiej”

Znajdujący się po niemieckiej stronie Klasztor Sióstr Cysterek z Marienthal Ostritz jest najstarszym katolickim klasztorem w Niemczech. Powstał w 1234 r., a jego fundatorką była czeska księżna Kunegunda. Od 1234 r. klasztor dość prężnie się rozwijał, co przekładało się również na rozwój religijny i gospodarczy wsi wchodzących w jego skład.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Ta historia lekarza zostanie z Tobą na długo!

2025-12-05 07:15

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Czy zdarzyło ci się, że nastawiasz 5 alarmów, żeby nie zaspać, a i tak masz wrażenie, że przesypiasz coś ważnego w swoim życiu? W tym pytaniu kryje się prosta metafora współczesności: można przywyknąć do ignorowania sygnałów ostrzegawczych.

Ciekawą analogię daje ekologia lasu. Małe, naturalne pożary potrafią oczyszczać ściółkę i zapobiegać wielkim, niszczącym żywiołom. Gdy gasi się każdy najmniejszy ogień, narasta materiał, który przy jednym zapłonie tworzy “drabinę ogniową” prowadzącą aż po korony drzew. W życiu ludzi sygnał bólu lub dyskomfortu bywa podobnym małym pożarem – niewygodnym, ale ochronnym. Zlekceważony może przerodzić się w dramat. Wstrząsająca historia lekarza, który spóźnił się z pomocą, bo priorytetem była zapłata, pokazuje, jak daleko prowadzi przyzwolenie na codzienne drobne kompromisy.
CZYTAJ DALEJ

Józef Wilkoń od drewnianych pastuszków apeluje o… zgodę narodową!

2025-12-07 18:02

[ TEMATY ]

dr Milena Kindziuk

Red

Kościół pokamedulski na warszawskich Bielanach, druga niedziela Adwentu. Trwa Msza odprawiana przez biskupa Michała Janochę. W prezbiterium – istna arka Noego: osły, woły, kury, ryby.... Pastuszkowie z tobołkami oraz inne rzeźby autorstwa Józefa Wilkonia. Blisko ołtarza żłóbek z sianem – jeszcze pusty, obok postacie Maryi i Józefa.

Drewniane figury zostały odrestaurowane, był to ich pierwszy publiczny pokaz, teraz trafią na swoje miejsce, wyznaczone im ćwierć wieku temu przez ks. Wojciecha Drozdowicza: do słynnej szopki przy bielańskim kościele, nieopodal UKSW.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję