Reklama

Niedziela Kielecka

Wokół nas

Debatowali o prześladowaniach w imię Boga

Niedziela kielecka 27/2019, str. VII

[ TEMATY ]

prześladowania

T.D.

Debatowali o prześladowaniach, konfliktach, fobiach na tle religijnym

Debatowali o prześladowaniach, konfliktach, fobiach na tle religijnym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rozwój cywilizacji, technologii, płaszczyzn wymiany międzykulturowej nie jest w stanie położyć tamę odwiecznemu problemowi: wojnom i prześladowaniom religijnym, które od wieków wstrząsają kolejnymi pokoleniami wyznawców religii monoteistycznych. Dyskryminacje na tle religijnym i międzyreligijne konflikty stały się przedmiotem debaty i dyskusji „Dialogi o religii”, która odbyła się w Targach Kielce, jako wydarzenie towarzyszące tegorocznej XX edycji targów SacroExpo.

Jak jest to ważny i społecznie absorbujący problem, świadczyła temperatura debaty i dyskusji z udziałem licznie przybyłych osób zainteresowanych tematem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Gośćmi wydarzenia byli: Konstanty Gebert (judaizm), Maciej Maliszak (chrześcijaństwo), Andrzej Saramowicz (islam), a spotkanie poprowadził ks. Rafał Dudała – diecezjalny duszpasterz akademicki i prezes Stowarzyszenia WESOŁA54, pomysłodawca tej inicjatywy.

Zaproszeni na spotkanie przedstawiciele związków wyznaniowych i międzynarodowej organizacji monitorującej problematykę prześladowań religijnych na świecie Open Doors, pokazali problem jako towarzyszący zjawisku religii niemal od zarania dziejów. Znajduje to swoje potwierdzenie w narastającej współcześnie fali dyskryminacji, o czym świadczą analizy publikowane przez ośrodki analityczne czy agendy organizacji międzynarodowych.

Reklama

Ponad 245 mln chrześcijan jest prześladowanych w ok. 70 krajach świata – mówił Maciej Maliszak w imieniu organizacji Open Doors. Światowy Indeks Prześladowań opublikowany przez organizację podaje zatrważające dane: w 50 krajach, które znalazły się wśród najbardziej nietolerancyjnych wobec wyznawców Chrystusa, żyje ponad 650 mln chrześcijan. – Prześladowania wynikają zarówno z fundamentalizmu religijnego, z funkcjonowania reżimów totalitarnych, a np. w Meksyku czy Kolumbii ich źródłem są grupy przestępcze. Kolejną przyczyną jest agresywna i laicka ideologia, odrzucająca prawo naturalne, która każdego stojącego przy absolutnych prawach moralnych uważa za człowieka niebezpiecznego – tłumaczył M. Maliszak. W najbardziej dramatycznej sytuacji są chrześcijanie w Korei Północnej, Afganistanie, Somalii, Libii i Pakistanie.

Mówiono o tym, że religia „jest szykanowana, jeśli staje się karykaturą samej siebie”, poruszano problem etniczności w kontekście religii, wreszcie generujące wiele konfliktów – mieszanie religii z nacją. – Moje zmartwienie to są dranie w mojej społeczności – mówił Konstanty Gebert. Antysemityzm nazwał „chorobą nie Żydów, która jest śmiertelna dla Żydów”.

– W Europie Zachodniej żydowskie miejsce kultu można rozpoznać po tym, że stoi przed nim samochód służb zabezpieczający wiernych. Wszyscy więc mamy podstawy, żeby czuć się zagrożeni – zauważył Gebert.

Prelegenci zachęcali do rachunku sumienia, do zmierzenia się z propozycją: „to ja muszę się zmienić”. – Zacznijmy myśleć inaczej, zmiany nie zaczynają się od innego człowieka, ale ode mnie – podkreślał Maciej Maliszak.

Andrzej Saramowicz przypomniał historię prześladowania muzułmanów, sięgającą czasów proroka (w tym najazdy Mongołów czy wyprawy krzyżowe, ale i współczesne dramatyczne konflikty na terenie Bośni czy Rosji), mówił o „demonizowaniu islamu w Stanach Zjednoczonych” oraz o różnorodności tej religii i jej wewnętrznych rozłamach. Zachęcał do poznawania islamu, do edukacji na ten temat.

Reklama

Podczas konferencji zostały wskazane tragiczne przykłady – liczne wspólnoty wyznaniowe i ich losy: Rohingya – muzułmańska grupa etniczna, uznawana przez ONZ za najbardziej prześladowaną mniejszość świata, szykanowani w Bangladeszu hinduiści, w obronie których staje Amnesty International czy wspólnoty żydowskie, cierpiące wskutek odradzającego się w Europie antysemityzmu, którego rozmiary zdają się być największe od czasów zakończenia drugiej wojny światowej.

Skalę zjawiska unaoczniają także dane dotyczące dwóch największych religii świata. Wyznawcy chrześcijaństwa doświadczają różnego rodzaju szykan bądź systematycznych prześladowań w 130 krajach, zaś muzułmanie – w 117. Autorzy jednego z raportów, bazując na danych instytucji analizujących kwestię przestrzegania praw człowieka, utrzymują, że aż 70 procent populacji światowej jest prześladowane ze względów religijnych. – Chrześcijanie potrafią szkodzić sobie nawzajem – zauważył Maliszak, wskazując przykład Etiopii – palenie domów protestanckich przez wyznawców etiopskiego Kościoła ortodoksyjnego.

Zastanawiano się nad znaczeniem edukacji, nad korelacjami między antypolonizmem a antysemityzmem oraz nad możliwościami propagowania wiedzy o religiach monoteistycznych, a także o szkodliwości mieszania religii z nacją.

– Inny nie oznacza obcy – stwierdził ks. Rafał Dudała, a uczestnicy debaty zachęcali, aby przynajmniej obecni na spotkaniu zaniechali jakichkolwiek form prześladowania.

2019-07-03 08:40

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrześcijanie – najbardziej prześladowana grupa wyznaniowa na świecie

[ TEMATY ]

prześladowania

Kurdistan Photo / foter.com

Na co najmniej 250 mln ludzi ocenia się dziś liczbę chrześcijan różnych wyznań, prześladowanych za wiarę w rozmaitych częściach świata. Jeśli wyznawców Chrystusa wszystkich nurtów (katolików, prawosławnych, anglikanów, protestantów i innych) żyje obecnie na naszym globie łącznie ok. 2,2 mld (w tym nieco ponad 1,1 mld katolików), oznacza to, że mniej więcej co dziewiąty z nich padał w tym czasie ofiarą jakichś większych lub mniejszych ograniczeń, represji czy innych utrudnień w wyznawaniu swej wiary.

Należy od razu zaznaczyć, że nie jest to zjawisko nowe ani typowe jedynie dla naszych czasów. Wiadomo, że prześladowania religijne istniały już w zamierzchłej przeszłości. Ich ofiarami padały np. ludy podbijane przez sąsiadów, którzy zwykle zmuszali pokonanych do przyjmowania wiary w swych bogów. Szybko też prześladowania, i to na wielką skalę, objęły wyznawców Chrystusa w Cesarstwie Rzymskim, skądinąd bardzo tolerancyjnym wobec różnych religii. Chrześcijanie nie chcieli jednak oddawać czci cesarzowi, uważając, że należy się ona wyłącznie Trójjedynemu Bogu, toteż ponad trzy stulecia trwały, z przerwami, krwawe prześladowania, które dały Kościołowi tysiące męczenników. Ale nawet po Edykcie Mediolańskim z 313 r., który zakończył represje w Cesarstwie, trwały one nadal w innych regionach, dokąd również docierali chrześcijanie, np. w Persji, na terenie dzisiejszej Azji Środkowej, Indii i w wielu innych miejscach.
CZYTAJ DALEJ

Co wiemy o życiu Chrzciciela?

2025-12-10 09:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Bożena Sztajner/Niedziela

Są sytuacje, które zapraszają do poważnych rozważań. Zmuszają człowieka do zastanowienia się nad tym, co było i co może się stać, co robił i czy miało to sens, a jeśli miało, to jaki. Pyta się też, czy nie utracił talentów otrzymanych od Boga, czy dobrze wykorzystał swój czas, czy życia nie zmarnował. Czy wykorzystał wszystkie możliwości, by czynić dobro, podnosić na duchu, pocieszać, umacniać tych, którzy byli w potrzebie?

Gdy Jan usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Jezus im odpowiedział: «Idźcie i oznajmijcie Janowi to, co słyszycie i na co patrzycie: niewidomi wzrok odzyskują, chromi chodzą, trędowaci zostają oczyszczeni, głusi słyszą, umarli zmartwychwstają, ubogim głosi się Ewangelię. A błogosławiony jest ten, kto nie zwątpi we Mnie».Gdy oni odchodzili, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: «Co wyszliście obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale co wyszliście zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w domach królewskich są ci, którzy miękkie szaty noszą. Po co więc wyszliście? Zobaczyć proroka? Tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: „Oto Ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby przygotował Ci drogę”. Zaprawdę, powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela. Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on».
CZYTAJ DALEJ

13 grudnia - modlitwy za ofiary stanu wojennego i akcja "Zapal Światło Wolności"

2025-12-13 10:23

[ TEMATY ]

stan wojenny

Wikipedia/Autor nieznany

Zomowcy podczas demonstracji w stanie wojennym

Zomowcy podczas demonstracji w stanie wojennym

13 grudnia przypada 44. rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce i dzień modlitw za ofiary tego czasu. Od wielu lat Kościół katolicki włącza się tego dnia w inicjatywę "Zapal Światło Wolności". Polega ona na postawieniu w oknie zapalonej świecy upamiętniającej ofiary stanu wojennego w naszym kraju.

W 44. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego Instytut Pamięci Narodowej zaprasza mieszkańców Warszawy oraz wszystkich zainteresowanych do udziału w uroczystości „Ofiarom stanu wojennego. Zapal Światło Wolności”. Wydarzenie odbędzie się 13 grudnia 2025 r. od godz. 18.30 przy Krzyżu Papieskim na placu Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie. W uroczystościach weźmie udział dr hab. Karol Polejowski, zastępca prezesa Instytutu Pamięci Narodowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję