Reklama

Niedziela Podlaska

Wzbogacenie duchowe

W Wielkim Poście staramy się wniknąć głębiej w Boże przepaści, szczególnie przez rozważanie męki Pańskiej. Spoglądamy na cierpiącego Chrystusa i próbujemy Mu towarzyszyć w najtrudniejszych chwilach Jego życia.

Niedziela podlaska 12/2021, str. VII

[ TEMATY ]

Wielki Post

El Greco, „Chrystus z Krzyżem”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przywołajmy słowa Zbawiciela do św. Faustyny: ,,Jezus mi powiedział, że najwięcej Mu się przypodobam przez rozważanie Jego Bolesnej Męki...”.

Czy warto?

Kto chce się nauczyć prawdziwej pokory, niech rozważa Mękę Jezusa. Kiedy rozważam Mękę Jezusa, to mi przychodzi jasne pojęcie wielu rzeczy, których przed tym zrozumieć nie mogłam” (Dz 267). W innym miejscu Apostołka Miłosierdzia Bożego zanotowała: ,,Dziś w czasie Mszy św. widziałam Pana Jezusa cierpiącego, jakoby konał na krzyżu, który mi rzekł: córko Moja, rozważaj często cierpienia Moje, które dla ciebie poniosłem; a nic ci się wielkim nie wyda, co ty cierpisz dla Mnie. Najwięcej Mi się podobasz, kiedy rozważasz Moją bolesną Mękę; łącz swoje małe cierpienia z Moją bolesną Męką, aby miały wartość nieskończoną przed Moim Majestatem” (Dz 1512). Czytelne świadectwo świętej mówi jasno: warto rozważać mękę Zbawiciela.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak się do tego zabrać?

Reklama

Otóż Kościół przypomina nam, szczególnie teraz, o Gorzkich żalach i Drodze Krzyżowej odprawianych we wspólnocie. Można jednak indywidualnie modlić się i rozważać cierpienie Pana. Święta Teresa z Avila powie do swoich sióstr: ,,Nie pragnę, byście wiele rozmyślały o Jezusie czy prowadziły szczegółowe rozważania. Proszę was tylko, byście na Niego patrzyły” (DrD 133). ,,Zaczynać należy bardzo powoli i cierpliwie. Abyście łatwo mogły się przyzwyczaić do tego ćwiczenia, znajdźcie wizerunek Pana, który wam odpowiada i rozmawiajcie z Nim w tym wizerunku” (DrD 136). Ucząc się od świętej można posłużyć się obrazem – krzyżem. Potem wyobrazić sobie Pana w Ogrójcu, przy słupie czy niosącego krzyż. Można wyrazić Panu Jezusowi swoje współczucie i towarzyszyć Mu w tych chwilach opuszczenia i smutku. Można powiedzieć o tym, co mnie bardzo smuci i boli, czego się boję. To jest również czas, by prosić o łaski.

Czytelne świadectwo świętej mówi jasno: warto rozważać mękę Zbawiciela.

Podziel się cytatem

Rozważając mękę Pańską można sięgnąć do objawień Luissy Piccarety, tzw. 24 godzin męki naszego Pana Jezusa Chrystusa. Cierpienie Jezusa jest ukazane od godz. 19 Wielkiego Czwartku (w tej godzinie Jezus umywa nogi Apostołom) do godz. 18 Wielkiego Piątku (w tej godzinie rozważa się złożenie Jezusa do grobu). Mistyczka daje gotowe treści niosące ze sobą atmosferę i okoliczności męki Jezusa, Jego słowa oraz współczucie wyzwalające się w sercu obserwatora.

Jakie są owoce rozważania męki Pańskiej?

Jak uczą mistrzowie życia duchowego, taka modlitwa wspiera naszą walkę duchową i wzbogaca ascezę. Szczególnie pomaga przezwyciężyć wrodzone pożądliwości ciała, formuje ludzkie uczucia i reakcje zmysłowe, które pozostając nieuporządkowane prowadzą do wewnętrznego chaosu i osłabienia ducha. Poza tym refleksja nad cierpieniem Zbawiciela uczy i usposabia do przyjęcia własnego krzyża i cierpienia. Przywołana wcześniej Luissa Piccarreta poucza: „Przyczyną tych Godzin jest zadośćuczynienie, jednoczące rozmaite momenty męki naszego Pana z różnorodnością tak wielu przewinień, i wspólne z Jezusem czynienie odpowiedniego zadośćuczynienia, oddając Mu nieomal wszystko to, co stworzenia są Mu winne”. Luissa dodaje: ,,Jeśli będzie rozważał mękę grzesznik, to otrzyma łaskę nawrócenia; jeśli ktoś ulegający pokusom odniesie zwycięstwo; jeśli będzie to człowiek cierpiący, znajdzie w modlitwie siłę, lekarstwo i pocieszenie; jeśli będzie to dusza słaba i nędzna, znajdzie duchowe zwierciadło, w którym będzie się przeglądać, aby stać się podobnym do Jezusa”.

2021-03-16 11:05

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Post drogą do pokoju

Niedziela wrocławska 9/2014, str. 1

[ TEMATY ]

Wielki Post

Środa Popielcowa

Podniosą na was ręce i będą was prześladować … i będziecie w nienawiści u wszystkich” (Łk 21, 12-19). Zapowiedź prześladowań przez Jezusa skierowana do apostołów przed dwoma tysiącami lat znajduje swoje spełnienie nie tylko w pierwszych wiekach rodzącego się Kościoła, ale przede wszystkim w ostatnim stuleciu. Wiek XX i początek XXI to czasy ogromnej nienawiść do wyznawców Chrystusa, z którą Kościół nie spotkał się nigdy w swojej historii w takich rozmiarach. Od początku chrześcijaństwa życie za wiarę w Jezusa oddało ponad 75 mln chrześcijan, z czego 45 mln tylko w XX wieku. Miniony wiek był prawdziwie – według słów bł. Jana Pawła II i Benedykta XVI – wiekiem męczenników. Początek nowego wieku przynosi każdego roku blisko 170 000 nowych męczenników w ponad siedemdziesięciu krajach świata, gdzie łamane jest podstawowe prawo człowieka do wolności religijnej, zgodnie z 18 art. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji wrocławskiej dot. Fundacji Teobańkologia

2025-12-17 10:01

[ TEMATY ]

Teobańkologia

Red.

Publikujemy oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji wrocławskiej dot. Fundacji Teobańkologia.

"W związku z rozwojem działalności fundacji Teobańkologia oraz szeroką skalą jej działań duszpasterskich i medialnych, metropolita wrocławski abp Józef Kupny powołał Komisję ds. zbadania funkcjonowania fundacji.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję