Reklama

Niedziela plus

Boliwia

Jak w Boliwii ratują życie

Kiedy obserwuję nasze podopieczne, widzę, jak trudno jest być matką w Boliwii – mówi s. Teresa, albertynka, która w liczącej ponad 600 tys. mieszkańców Cochabambie prowadzi Centrum św. Jana Pawła II. Jego celem jest pomoc samotnym matkom w trudnej sytuacji życiowej. Samotność kobiet w ciąży i matek wychowujących dzieci jest w Boliwii powszechna, dlatego centrum jest tu bardzo potrzebne.

Niedziela Plus 37/2022, str. X

[ TEMATY ]

Boliwia

Archiwum s. Teresy

Ccieszymy się każdym dzieckiem, które udało się uratować – mówi s. Teresa, albertynka

Ccieszymy się każdym dzieckiem, które udało się uratować – mówi s. Teresa, albertynka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siostra Teresa, która od 15 lat pracuje na misjach w Boliwii i od kilu lat poświęca się działalności na rzecz obrony życia w tym kraju, przytacza liczby i fakty. W Boliwii matką zostaje się wcześnie, często w wieku 12-14 lat. Szacuje się, że ok. 30% kobiet przed ukończeniem 21 lat jest już matkami. Nikogo nie dziwi, gdy ojciec rodziny z dwojgiem lub trojgiem dzieci porzuca ją, pozostawiając kobiecie obowiązek utrzymania domu. Dwa wskaźniki, które odzwierciedlają poziom opieki nad matką i dzieckiem, tj. umieralność kobiet przy porodzie oraz umieralność noworodków, są bardzo wysokie.

Przeciwko cywilizacji śmierci

Centrum powstało w 2014 r. w nowym domu, wybudowanym przez siostry albertynki na przedmieściach miasta. Nadanie mu imienia św. Jana Pawła II było od początku oczywiste. Papież jest autorem encykliki Evangelium vitae, w której pisał o naglącej potrzebie ratowania życia ludzkiego. Przy każdej okazji wypowiadał się w obronie życia nienarodzonych. – Zainspirowane nauczaniem Jana Pawła II i charyzmatem naszego założyciela – św. Brata Alberta, który powołał nasze zgromadzenie w celu niesienia pomocy najbardziej potrzebującym, założyłyśmy ten ośrodek – opowiada s. Teresa. – Uznałyśmy, że najlepszym wypełnieniem tej misji tutaj, w Cochabambie, będzie ratowanie dzieci, młodzieży i rodzin przed plagą cywilizacji śmierci, jak określał nasze czasy św. Jan Paweł II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Powszechna bieda w wielu rodzinach sprawia, że nastoletnie dziewczęta często pracują na ulicy: myją szyby samochodów albo prowadzą drobną sprzedaż. Samotność i lekkomyślność prowadzą do kontaktów, których konsekwencją jest ciąża. Młode kobiety pod presją ojca dziecka, swojej rodziny, a także organizacji feministycznych dokonują aborcji.

Centrum jest przystanią dla tych kobiet, które mimo trudnych warunków zdecydowały się urodzić dziecko. W 2018 r. ośrodek powiększył się – siostry dobudowały kuchnię, aby kobiety mogły ugotować ciepły posiłek dla siebie i dziecka. Oprócz kuchni jest mała salka, gdzie przebywają matki z niemowlakami. Mogą je tu przewinąć i nakarmić, a w wolnej chwili zająć się robótkami ręcznymi. Kobiety mogą robić różańce czy dziergać na drutach rzeczy, które potem sprzedają. W salce są materiały do takich prac. Tutaj odbywają się spotkania i „herbatki”, a raz w miesiącu odprawiana jest Msza św. w intencji nienarodzonych dzieci.

Ośrodek nie ma możliwości prawnych ani finansowych, aby mogły w nim zamieszkać matki ciężarne – często młodociane – lub z noworodkiem. Dzieje się tak tylko w wyjątkowych sytuacjach i tymczasowo – dopóki kobieta nie znajdzie źródła utrzymania i dachu nad głową, w czym zresztą siostry na miarę swoich możliwości pomagają.

Historie z życia wzięte

Reklama

O istnieniu centrum kobiety dowiadują się w ośrodkach pomocy społecznej, z ulotek, które s. Teresa i wolontariuszki rozdają w przychodniach i szpitalach, czasem od znajomych. Każda historia jest inna. 16-letnia Sara jest już matką dwóch córek: Samantha ma półtora roku, Ruth – pięć miesięcy. Kiedy na świat przyszła pierwsza córka, lekarze założyli Sarze wkładkę antykoncepcyjną, która okazała się nieskuteczna. Po roku Sara przekonała się, że jest w ciąży, a lekarz powiedział jej, że sytuacja jest niebezpieczna, bo na badaniu USG widoczne było dziecko i tkwiąca w łożysku wkładka. Zaproponował aborcję. – Ofiarowałyśmy Sarze pomoc – opowiada s. Teresa. – Wspólnie prosiłyśmy Matkę Bożą z Guadalupe o wstawiennictwo i odmawiałyśmy Różaniec, aby dziecko urodziło się zdrowe. Tak się też stało – córeczka na cześć Matki Bożej otrzymała imię Celeste. Sara sama stwierdziła, że te narodziny to cud, i poprosiła mnie o obraz Matki Bożej z Gaudalupe. Powiedziała też, że w naszym ośrodku dużo zrozumiała i jej życie się zmieniło. Sara i ojciec dzieci – Carlos przygotowują się do sakramentu małżeństwa.

Niedawno do ośrodka zgłosiła się dziewczyna w zaawansowanej ciąży, która ze swoim narzeczonym uciekła z ogarniętej konfliktem Wenezueli. Nie mieli dokumentów, byli zadłużeni, nocowali na dworcu. Za poręczeniem sióstr została przyjęta do szpitala, gdzie szczęśliwie urodziła.

Opiekę u sióstr znalazła też 40-letnia kobieta odrzucona przez rodzinę. Szczęśliwie urodziła, a po kilku miesiącach, pogodzona z rodziną, wróciła do swojej wioski. Udało się też uratować życie w nieźle sytuowanej rodzinie z kilkorgiem dzieci, gdzie mąż namawiał żonę do aborcji. Po rozmowie z s. Teresą kobieta uznała, że przyjmie dar kolejnego życia, i przekonała do tego męża.

Sojusznicy pro-life

– Staramy się uświadamiać kobiety, wyjaśniać im, czym jest macierzyństwo i czym naprawdę jest aborcja, prowadzimy szkolenia w zakresie naturalnych metod planowania rodziny. Współpracuje z nami, jako wolontariuszka, lekarka, która została przeszkolona w zakresie naturalnego planowania rodziny w Meksyku. Mamy też panią prawnik, która pomaga porzuconym matkom uzyskać alimenty, ale to nie jest łatwe, bo sprawy trwają długo, a czasem nie mają pozytywnego finału – mówi s. Teresa.

Materialna pomoc to wyprawki dla noworodków i kołyski nazywane kołyskami pro-life. Pomysł kołysek z kartonu powstał w Finlandii, ale sprawdza się również w Boliwii. Rzecz w tym, że ubogie matki, zwłaszcza młodociane, nie mają warunków, aby zapewnić dziecku osobne łóżeczko, kupno wózka tym bardziej przekracza ich możliwości. Na prośbę sióstr albertynek w jednej z fabryk wykonano kilkaset kołysek z mocnego kartonu. Lekkie i łatwo dające się przenosić kołyski o wymiarach dostosowanych do niemowlęcia zapewniają matce i dziecku większy komfort. Kołyski pro-life są ofiarowywane także matkom, które rodzą dzieci w czasie swojego pobytu w więzieniu. W Cochabambie jest bowiem więzienie dla kobiet. Siostra Teresa jest w kontakcie z tą placówką. Tuż przed Bożym Narodzeniem spotkała się z przebywającymi tam czterema matkami brzemiennymi i sześcioma z małymi dzieciątkami, by wesprzeć je słowem, potrzebnymi rzeczami i kołyskami pro-life.

– Wiemy, że nasza działalność jest kroplą w morzu biedy i braku świadomości – podsumowuje s. Teresa. – Ale cieszymy się każdym dzieckiem, które udało się uratować, i każdą matką, która odkryła w sobie miłość do dziecka w swoim łonie. Bardzo prosimy o wsparcie nas modlitwą.

2022-09-06 12:23

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. bp Jan Zając: Helena pojechała pomagać dzieciom w Boliwii

[ TEMATY ]

misje

Helena Kmieć

Boliwia

www.wms.sds.pl

Ks. bp Jan Zając, biskup senior archidiecezji krakowskiej, brat dziadka zamordowanej Heleny Kmieć w wywiadzie udzielonym TV Trwam przekazuje informacje, które dotychczas otrzymał po śmierci wolontariuszki.

W miejscowości Cochabamba w Boliwii została zamordowana dziś w nocy Helena Kmieć, polska wolontariuszka. Napastnik ugodził ją nożem i mimo prób reanimacji Polka zmarła. Do tej pory nie są znane okoliczności zabójstwa. Trwa śledztwo w tej sprawie.
CZYTAJ DALEJ

Najważniejsza świątynia świata

2025-11-04 13:44

Niedziela Ogólnopolska 45/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

Liturgia Tygodnia

Rembrandt – Wypędzenie przekupniów z świątyń

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout.

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout. W czasach napiętych terminarzy czy nadużywania social mediów, które trzymają nas w napięciu, a potem pozostawiają w stanie zbliżonym do stuporu lub depresji, to normalne. Bardzo potrzebujemy „świętego spokoju”. Nie zawsze jednak jest on ideałem ewangelicznym. Jeśli chcę zachować dobrostan, nie mogę odwracać głowy od ludzkiej krzywdy, która dzieje się na moich oczach. Nie wolno mi nie reagować, nawet wzburzeniem, gdy trzeba kogoś ostrzec przed niebezpieczeństwem, obronić przed agresorem czy zaangażować się w schwytanie złoczyńcy. Nie mogę wtedy powiedzieć: „to nie moja sprawa”, „od tego są inni”albo „co mnie to obchodzi”. To tchórzostwo. Tak rozumiany „święty spokój” jest nieprawością albo tolerancją zła. Jak mógłbym przymykać oko, gdyby ktoś popychał bliźniego na drogę upadku. Czy jest godziwe nieodezwanie się przy stole – dla zachowania pozytywnych wibracji – kiedy trzeba bronić ludzkiej i Bożej prawdy? Czy milczenie w sytuacji kpiny z dobra, altruizmu czy świętości jest godne chrześcijanina? Czy kumplowskie poklepywanie po ramieniu w imię „przyjaźni”, kiedy trzeba koledze zwrócić uwagę, upomnieć go lub nawet nim wstrząsnąć, uznamy za cnotę? Nawet kłótnia może być święta! Wszak istnieje święte wzburzenie. Jan Paweł II krzyczał do nas wniebogłosy, upominając się o świętość małżeństwa i rodziny oraz o ewangeliczne wychowanie potomstwa. Współczesna tresura, nakazująca tolerancję wszystkiego, wymaga sprzeciwu, czasem nawet konieczności narażenia się grupom uważającym się za wyrocznię. Jezus powiedział: „Przyszedłem ogień rzucić na ziemię (Łk 12, 49). To też Ewangelia. Myślę, że zdrowej niezgody na niecne postępki, zwłaszcza te wykonywane pod płaszczykiem „zbożnych” czynności czy „szczytnych celów”, uczy nas dzisiaj Mistrz z Nazaretu. Primum: zauważyć ten proces czający się we mnie. Secundum: być krytycznym wobec świata. W dzisiejszej Ewangelii Zbawiciel jest naprawdę zdenerwowany, widząc, co zrobiono z domem Jego Ojca. Nie używa gładkich słów i dyplomatycznych gestów. Zagrożona jest bowiem wielka wartość. Najważniejsza świątynia świata miała za cel ukazanie Oblicza Boga prawdziwego i przygotowanie do objawiania jeszcze wspanialszej świątyni, dosłownej obecności Boga wśród ludzi – Syna Bożego. Na skutek ludzkich kalkulacji stała się ona niemal jaskinią zbójców, po łacinie: spelunca latronum. Dlatego reakcja Syna Bożego musiała być aż tak radykalna. Jezusowy gest mówi: w tym miejscu absolutnie nie o to chodzi! „Świątynia to miejsce składania ofiar miłych Bogu. Pan Jezus złożył swojemu Przedwiecznemu Ojcu ofiarę miłości z samego siebie. Ta Jego miłość, w której wytrwał nawet w godzinie największej udręki, ogarnia nas wszystkich, poprzez kolejne pokolenia i każdego poszczególnie, kto się do Niego przybliża” (o. Jacek Salij). O to chodzi w autentycznym kulcie świątynnym.
CZYTAJ DALEJ

Chcemy pobudzać wrażliwość w sprawach patriotycznych

Nie tylko historia Polski, ale także znajomość regionu i życia Kościoła diecezjalnego były przedmiotem zmagań uczniów podczas finału patriotycznego konkursu „Ojczyzno Ma”. A ten odbył się 7 listopada w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.

Jako członkowie AK chcemy pobudzać wrażliwość wśród naszych dzieci i wnuków, w sprawach patriotycznych – mówi Ryszard Furtak, prezes Diecezjalnego Instytutu Akcji Katolickiej. - Zakres tematyki konkursu zawiera wiedzę, jaką uczniowie przerabiają w szkołach podstawowych w klasach VI-VIII, ale poszerzoną o sprawdzenie rozeznania z tego, co dzieje się w naszym regionie, także w życiu Kościoła diecezjalnego. Najlepsi będą mieli możliwość wyboru szkoły średniej po zakończeniu nauki w szkole podstawowej. Na nasz wniosek taką decyzję podjął w 2019 r. Lubuski Kurator Oświaty – dodaje.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję