Reklama

Niedziela Rzeszowska

Muzyka w świątyniach

O święcie muzyki na Podkarpaciu z prof. dr. hab. Markiem Stefańskim, dyrektorem Podkarpackiego Festiwalu Organowego, wiceprezesem Fundacji Promocji Kultury i Sztuki Ars pro Arte rozmawia ks. Rafał Przędzik.

Niedziela rzeszowska 36/2023, str. IV

[ TEMATY ]

muzyka organowa

Joanna Prasoł

Prof. dr hab. Marek Stefański

Prof. dr hab. Marek Stefański

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Rafał Przędzik: Tegoroczna edycja Podkarpackiego Festiwalu Organowego dobiegła końca. W jakich miejscach Podkarpacia tym razem miał on swoje miejsce?

Prof. dr. hab. Marek Stefański: Koncert znakomitego wirtuoza organów z Drezna Holgera Gehringa w rzeszowskiej katedrze zakończył tegoroczny Podkarpacki Festiwal Organowy. W czasie jego trwania, od 15 lipca do 20 sierpnia, odbyło się 12 koncertów w siedmiu miejscowościach Podkarpacia: w Rzeszowie, Jarosławiu, Starej Wsi, Lutczy, Ropczycach, Chmielniku i po raz pierwszy w Sędziszowie Małopolskim. Sędziszowskie sanktuarium Bożego Miłosierdzia i kościół św. Rocha w Rzeszowie-Słocinie po raz pierwszy dołączyły z powodzeniem do festiwalowego kalendarza.

Czy Festiwal nadal cieszy się popularnością?

Publiczność jak zwykle nie zawiodła. Kościoły każdorazowo wypełniały się melomanami, nie tylko z miejsc, w których odbywał się dany koncert. Była całkiem spora grupa słuchaczy, którzy podróżowali szlakiem festiwalowych koncertów, odwiedzając kolejne miejsca ich prezentacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Czy instrumenty znajdujące się w podkarpackich świątyniach i akustyka obiektów cieszyły się uznaniem muzyków?

Znakomicie sprawdziły się organy podkarpackich świątyń, każdorazowo prezentując się w innej odsłonie stylistycznej i brzmieniowej, ukazując w pełni swoje walory pod palcami znakomitych wirtuozów z Polski, Włoch i Niemiec. Piękną kantyleną zabrzmiał również głos sopranowy w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Rzeszowie-Zalesiu, jak też pełen osobliwych brzmień saksofon w zabytkowym drewnianym kościele w Lutczy.

Zorganizowanie tak wielkiego przedsięwzięcia, wymaga zaplecza finansowego. Czy są jeszcze hojni mecenasi sztuki?

Organizatorem Podkarpackiego Festiwalu Organowego jest Fundacja Promocji Kultury i Sztuki Ars pro Arte, a wsparcia finansowego udzielają: Województwo Podkarpackie, Gmina Miejska Rzeszów, Miasto Jarosław, Powiatowe Centrum Kultury i Turystyki w Wiśniowej oraz prywatne przedsiębiorstwo paliwowe Watkem. Dzięki tym mecenatom kultury wysokiej wstęp na festiwalowe koncerty jest bezpłatny.

Festiwal dobiegł końca. Czy możemy oczekiwać jego kolejnej odsłony?

Mam nadzieję, że za rok w miesiącach letnich, w Rzeszowie i na Podkarpaciu ponownie, już po raz 34, będzie rozbrzmiewać przede wszystkim muzyka organowa, ale i kameralna z udziałem organów. Z pewnością do kalendarza koncertowego dołączą kolejne nowe miejsca. Już dziś mogę zdradzić, że prawdopodobnie jednym z nich będzie Cmolas, gdzie w dwóch kościołach: w sanktuaryjnym oraz w starym drewnianym, znajdują się wysokiej klasy organy, o różnorodnej stylistyce i estetyce brzmienia. Instrument w starym kościele w Cmolasie odzyska niebawem pełnię swoich artystycznych walorów i w pełnej odsłonie usłyszymy go, mam nadzieję, już w przyszłym roku, podczas Podkarpackiego Festiwalu Organowego.

2023-08-29 14:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego organy?

Niedziela szczecińsko-kamieńska 12/2020, str. VI

[ TEMATY ]

liturgia

organy

muzyka sakralna

muzyka organowa

Adam Szewczyk

Fragment prospektu organowego z bazyliki św. Jana Chrzciciela w Szczecinie

Fragment prospektu organowego z bazyliki św. Jana Chrzciciela w Szczecinie

„W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poważaniu organy piszczałkowe jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich” (Sacrosanctum concilium, 120).

Ten cytat z Konstytucji o Liturgii świętej, wykorzystywany w wielu pochodnych dokumentach Kościoła traktujących mniej lub bardziej bezpośrednio o liturgii, jest dość wymowny. Jednak raczej na poziomie pewnej ogólności. Coraz trudniej dziś o kapłana – z wyjątkiem zajmujących się muzyką kościelną zawodowo – który potrafiłby to szerzej rozwinąć, uzasadnić. Podobnie jest pośród sporej grupy organistów. Rozczarowuje chwilami w tym zakresie także najnowsza instrukcja Musicam sacram, traktująca miejscami o organach na podobnym poziomie ogólności. Kościół podkreśla tradycję wykorzystania tego instrumentu jako najbardziej właściwego pod względem brzmienia w czasie kościelnych ceremonii i przydającego im majestatu. Z drugiej strony mamy eklektyczny wysyp akompaniatorów liturgicznych (zespołów lub pojedynczych instrumentalistów), którzy w nurcie ostatniej posoborowej odnowy pojawili się na stałe w wielu kościołach. Jedni widzą w tym niekonwencjonalne urozmaicenie wzbogacające przebieg liturgii, inni – zamach na jej sacrum.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: kard. Parolin papieskim wysłannikiem do Pompejów

2025-11-09 17:46

[ TEMATY ]

Pompeje

Archiwum Sanktuarium w Pompejach

Sanktuarium w Pompejach – widok z placu bł. Bartola Longa

Sanktuarium w Pompejach –
widok z placu bł. Bartola Longa

Sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin będzie legatem papieskim na obchody 150. rocznicy przybycia wizerunku Matki Bożej Różańcowej do sanktuarium w Pompejach koło Neapolu. Odbędą się one 13 listopada.

W liście apostolskim skierowanym do swego legata Leon XIV przypomniał, że „po przybyciu czcigodnego obrazu Matki Bożej Różańcowej do Doliny Pompejów, w dniu 13 listopada 1875 roku, zadanie Dziewicy w tajemnicy Słowa Wcielonego i Ciała Mistycznego oraz obowiązki wiernych szczęśliwie połączyły się, dając początek wielkim dziełom miłosierdzia”. Papież nazwał pompejańskie sanktuarium „przybytkiem pokoju”.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł o. Stanisław Maria Piętka OFMConv

2025-11-09 23:50

[ TEMATY ]

Niepokalanów

o. Stanisław Maria Piętka

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Dzisiaj w Niepokalanowie odszedł do Domu Ojca o. Stanisław Maria Piętka, jeden ze współtwórców Niepokalanowa Lasku w jego obecnym kształcie.

O. Piętka był franciszkaninem konwentualnym, duchowym synem św. Franciszka i św. Maksymiliana Kolbe, byłym gwardianem klasztoru w Niepokalanowie i wieloletnim prezesem Zarządu Krajowego Rycerstwa Niepokalanej. Świadectwem swojego życia i miłości Boga, Maryi i drugiego człowieka zawsze pomagał przybliżać się ku Niepokalanej, którą kochał i był przez całe swoje życie całkowicie Jej oddany, szerząc nabożeństwo do Matki Bożej w całej Polsce.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję