Reklama

Franciszek

Wydanie specjalne. Papież Franciszek

Symbole i inicjatywy

Papież Franciszek był wielkim prorokiem naszych czasów, a wiadomo, że prorocy zawsze łączyli głębokie doświadczenie Boga ze znajomością czasów i ludzi, wśród których żyli.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wybór drogi

Pierwszym przejawem zmysłu proroczego, profetycznego Ojca Świętego było wybrane przez niego imię: Franciszek, wskazujące na prostotę i ubóstwo jako dwa filary duchowości świętego z Asyżu. To imię wyraziło świadomość własnego ubóstwa oraz czynną pamięć o ubogich. Stanowiło wybór drogi bycia bratem ludzi i całego świata w duchu słów, które odnajdujemy w pieśni Stworzenia wychwalającej Boga w dziełach Jego rąk. Inauguracja pontyfikatu miała miejsce 19 marca 2013 r., a więc w samą jego uroczystość.

red

„Niedziela” – wraz z dodatkiem o papieżu Franciszku – dostępna w parafiach, sieciach kolporterskich oraz jako e-wydanie.

Podziel się cytatem

ZOBACZ NOWY NUMER - Niedziela 17/2025

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

KUP E-WYDANIE NIEDZIELI NR 17/2025

Papieżowi Bergoglio zawdzięczamy wprowadzenie do trzech modlitw eucharystycznych imienia św. Józefa oraz ogłoszenie Roku ku jego czci, a także wydanie listu apostolskiego Patris corde – Ojcowskim sercem, w którym nazywa św. Józefa ukochanym, czułym i posłusznym ojcem.

Reklama

Pod tarczą herbu papieskiego widniał napis: Miserando atque eligendo – Spojrzał z miłością i wybrał, nawiązujący do powołania celnika Mateusza przez Jezusa, co oznacza, że Franciszek określał siebie jako grzesznika, którego spotkał Pan i wezwał go po imieniu. To właśnie w święto Apostoła, w 1953 r., Jorge Bergoglio doświadczył w wieku 17 lat w bardzo szczególny sposób Bożej miłości. Po jednej ze spowiedzi poczuł wielkie poruszenie serca i wezwanie do kapłaństwa, a potem do życia zakonnego.

Papieskie inicjatywy

Prorocza wizja Franciszka znajdowała swoje przedłużenie w wielu inicjatywach podejmowanych w ciągu całego pontyfikatu, m.in. w Globalnym Pakcie Edukacyjnym, w tzw. Ekonomii Franciszka oraz w Globalnym Pakcie dla Rodziny. W podejściu papieża chodziło nie tylko o znajomość problemów współczesnego świata, ale też o tworzenie szerokiej płaszczyzny refleksji i współpracy ludzi konfrontujących się z nimi w codzienności. Ojciec Święty używał czasami terminu: „uruchomienie procesów”, które jest daniem impulsu, pobudzeniem do oddolnego działania bez czekania na decyzje z góry. W Globalnym Pakcie Edukacyjnym ważne jest dążenie do powstrzymania kultury indywidualizmu, obojętności, podziałów i wykluczenia. W szkole chodzi nie tylko o zdobywanie stopni, lecz także o dojrzewanie osób, dla których niezbędny pozostaje kontakt z wysokimi wzorcami kształtującymi zarówno serca, jak i umysły. Potrzebna jest integralna wizja, by stawić czoło samotności, nieufności wobec przyszłości, która powoduje w młodym pokoleniu depresję, uzależnienia oraz przemoc. Szkoła nie może ograniczyć się do bycia fabryką pojęć wtłaczanych w umysły uczniów, ale powinna stawać się uprzywilejowanym miejscem spotkania i wzrostu.

Reklama

Podejmując temat Paktu dla Rodziny, Franciszek stawiał przed nią zadanie bycia dla świata światłem w ciemnościach. Przede wszystkim przez budzenie świadomości daru, bycia dla innych oraz odwagi wyboru życia. Stawiał współczesnym pytanie: „Gdzie jest skarb naszego społeczeństwa? – w dzieciach czy finansach?”. „Co nas pociąga? – rodzina czy obroty?”. Podkreślał, że mentalność, w której dzieci stają się przeszkodą w realizowaniu osobistych aspiracji, jest „gangreną” dla społeczeństwa i sprawia, że nie ma ono przyszłości. Papieżowi chodziło również o solidarność strukturalną, nie tylko taką, która dotyczy sytuacji kryzysowych, ale też taką, która tworzy system wsparcia dla rodzin oraz pomoc przy narodzinach dzieci. Ważne jest tworzenie dalekosiężnej polityki rodzinnej, która nie tylko troszczy się o pomnażanie kapitału, lecz także promuje życie, dba o to, aby nie wykorzystywać ludzi ponad miarę, i stara się rozdzielić część zysków między pracowników, aby przyczynić się do rozwoju rodzin.

Z kolei Ekonomia Franciszka to nie jednorazowe wydarzenie, ale złożony proces. Został on zainspirowany duchowością franciszkańską i życiem zgodnym ze stylem św. Franciszka. Powiązanie finansów oraz gospodarki z osobą św. Franciszka było głęboko przemyślane, ponieważ jego życiowe doświadczenie oraz podejmowane wybory mają zastosowanie w ekonomii. Odrzucił on drogę ekonomii egoizmu, a wybrał drogę ekonomii daru. Był młodym handlowcem, planistą oraz marzycielem. Z jego duchowego doświadczenia zrodził się ruch, który wniósł decydujący wkład w narodziny nowoczesnego, wolnego rynku. Ludzkość, cywilizacja oraz dobrobyt szybko zaczęły się od jego czasów dynamicznie rozwijać. Sięgać do jego inspiracji dzisiaj oznacza: troszczyć się o wspólny dom, o środowisko życia, czyli rodzinę i dobro wspólne, o przeciwdziałanie nierównościom społecznym i o umacnianie kapitału duchowego, czyli „biznes niebieski”, przygotowujący świat na powtórne przyjście Pana. Pytanie, które rodzi się z profetycznych inicjatyw papieskich, dotyczy nie tego, czy idą one we właściwym kierunku, ale bardziej, czy ludzkość ze swoją obecną wrażliwością duchową i moralną jest w stanie przyjąć to wezwanie i uczynić świat choć trochę lepszym, a zatem czy głos proroka będzie usłyszany i przyjęty.

Franciszkowe święta

Reklama

Ważnym wyrazem intuicji proroczej Franciszka było wprowadzenie do kalendarza nowych okazji do świętowania. Po pierwsze, Ojciec Święty zaproponował Dzień Dziadków i Osób Starszych. Jest on obchodzony w czwartą niedzielę lipca, w okolicy liturgicznego wspomnienia świętych Joachima i Anny, dziadków Pana Jezusa. Ta inicjatywa wpisała się w papieskie wskazanie do budowania porozumienia międzypokoleniowego. Ludzie starsi widzą historią i przekazują historię. Starość stanowi cenny dar dla pokolenia, które ma przyjść. Wiarę zawsze przekazuje się w dialekcie rodzinnym i doświadczeniu życiowym nabywanym przez lata. Potrzebne jest przymierze pokoleń, w którym młodość będzie zdolna przywrócić entuzjazm wiekowi dojrzałemu, a starość otworzy przyszłość przed zranioną bolesnymi doświadczeniami młodością.

Wprowadzenie Światowego Dnia Ubogich stało się oryginalnym pomysłem Franciszka jako odpowiedź na wołanie nieznanej osoby z tłumu podczas kończącego się Roku Miłosierdzia. Osoba ta zwróciła uwagę, że wszystkie grupy stanowe i środowiskowe mają swoje spotkania jubileuszowe, ale nie mają go ubodzy. Ojciec Święty szybko odpowiedział na to wołanie i wprowadził w XXXIII niedzielę zwykłą Światowy Dzień Ubogich. Ma on nie tylko pobudzać do okazywania wsparcia ostatnim w społeczeństwie, ale też przypominać o potrzebie ich przyjęcia, ponieważ pierwszym rodzajem wykluczenia, którego doświadczają ubodzy, jest marginalizacja duchowa, ignorowanie ich i lekceważenie jako ludzi. Przyjęcie rodzi poczucie wspólnoty, odrzucenie natomiast zamyka w egoizmie i w obojętności. Zdaniem Franciszka, nadszedł czas, aby ubodzy mieli coś do powiedzenia, ponieważ zbyt długo nie słuchano ich głosu.

W III niedzielę zwykłą w ciągu roku papież Franciszek wprowadził Niedzielę Słowa Bożego. Często wzywał wiernych do czytania i medytowania fragmentów Pisma Świętego. Zachęcał, aby mieć w kieszeni albo w torbie mały egzemplarz Biblii i często po nią sięgać, by karmić się słowem Życia. Zapraszał, aby wielbić Pana Boga w Jego orędziu miłości do człowieka, które zostało utrwalone na kartach Pisma Świętego. Franciszek przypominał, że w proklamacji czytań biblijnych ponownie przebywamy historię naszego zbawienia. Każda stronica Biblii przeniknięta jest miłością Ojca, który pragnął odcisnąć we wszechświecie znaki swojej miłości. Papież zachęcał do zaangażowania się w rozpowszechnianie i poznawanie Pisma Świętego.

Zamieszkanie w hotelu dla duchowieństwa, niespodziewane telefony i wizyty w domach różnych osób, a przede wszystkim codzienny styl życia naznaczony otwartością, prostotą i skromnością dopełniały obrazu profetycznych gestów papieża Franciszka.

2025-04-23 08:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Minister Rabenda: prezydent podpisał nowelizację ustawy górniczej

2025-12-15 17:08

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

Karol Porwich/Niedziela

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy górniczej - napisał w poniedziałek na portalu X minister w kancelarii prezydenta Karol Rabenda. Nowelizacja przewiduje m.in. osłony dla odchodzących z pracy pracowników przedsiębiorstw górniczych.

„Ustawa nie jest idealna, mamy tego świadomość. Po rozmowach ze stroną społeczną Pan Prezydent podjął decyzje, że wystąpi z inicjatywą zmiany tej ustawy by objęła wszystkich górników. Nie można doprowadzić do sytuacji gdzie pracownicy jednej branży będą różnie traktowani w Polsce” - napisał Rabenda.
CZYTAJ DALEJ

Rocznik Kościoła 2024: Ponad 75 proc. uczniów brało udział w lekcjach religii

2025-12-16 11:15

[ TEMATY ]

religia w szkole

Karol Porwich/Niedziela

W roku szkolnym 2024/2025 w lekcjach religii we wszystkich typach placówek edukacyjnych uczestniczyło 75,6 proc. uczniów. Najwyższa frekwencja była w diecezji tarnowskiej, a najmniejsza w archidiecezji warszawskiej – wynika z zaprezentowanych we wtorek danych Rocznika Statystycznego Kościoła.

Praktyki religijne stabilizują się: w 2024 r. dominicantes = 29,6%, communicantes = 14,6% (WZROST względem 2023 r.). Widać też wzrost communicantes względnego – w 2024 r. wyniósł 49,5%, co oznacza, że prawie co druga osoba obecna na Mszy św. przyjmuje Komunię. W latach 2018–2024 liczba księży inkardynowanych spadła o 6,4%, a posługujących duszpastersko w parafiach o 11,7%. Liczba alumnów diecezjalnych spadła r/r o 5,3%, a od 2018 roku o ponad 50%. Ubywa także sióstr w zgromadzeniach czynnych (od 2018 roku o ponad 2 tys.). Jednocześnie rośnie liczba diakonów stałych: z 99 (2022) do 109 (2024). Dane pokazują również silne zróżnicowanie geograficzne (m.in. najwyższe wartości w diecezjach tarnowskiej, rzeszowskiej i przemyskiej) oraz zmiany w liczbie sakramentów: m.in. mniej chrztów, ślubów i bierzmowań, co wiąże się z demografią i przemianami kulturowymi. W roczniku znajdziecie także dane o społecznym wymiarze Kościoła – np. o zabytkach nieruchomych w gestii parafii: to ponad 40,5 tys. obiektów, z których blisko 60% udostępniono do zwiedzania. ISKK
CZYTAJ DALEJ

Wiara na całe życie? Dlaczego Amerykanie zostają albo odchodzą od religii

2025-12-16 18:43

[ TEMATY ]

Kościół

wiara

Stany Zjednoczone

Ameryka

religie

Vaican Media

Większość Amerykanów, którzy zrywają z religią wyniesioną z domu, robi to bardzo wcześnie - zanim skończą 30 lat. Natomiast aż 84 proc. tych, którzy w dzieciństwie mieli pozytywne doświadczenia, pozostaje przy religii, w której zostali wychowani. Nowe badanie Pew Research Center pokazuje, co naprawdę stoi za tymi decyzjami – i dlaczego dla wielu wiara zostaje na całe życie.

Ponad połowa (56 proc.) dorosłych Amerykanów wciąż identyfikuje się z religią swojego dzieciństwa. Najczęściej dlatego, że wierzą w jej nauczanie – takie przekonanie deklaruje 64 proc. badanych. Dla podobnego odsetka – 61 proc. - religia „zaspokaja potrzeby duchowe” i „nadaje życiu sens” – 56 proc. Wspólnota, tradycja czy przyzwyczajenie są ważne, ale rzadziej kluczowe.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję