Reklama

Rozmowy z Bratem Stanisławem

„Si omni anno unum vitium extirparemus, cito viri perfecti efficeremur”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Red. Lidia Dudkiewicz: - Wbrew takim filozofom jak Jean J. Rousseau, nie możemy zgodzić się z twierdzeniem, że człowiek jest z natury dobry; nie możemy też zaaprobować modnego i propagowanego permisywizmu. Jaki stąd wniosek natury wychowawczej?

Reklama

Br. Stanisław Rybicki FSC: - Wprawdzie bardziej nam odpowiada aspekt pozytywny niż negatywny, a więc preferujemy raczej zdobywanie cnót niż „wykorzenianie wad” - według Tomasza à Kempis, autora książeczki O naśladowaniu Chrystusa - to jednak nie ma wątpliwości, że konieczna jest walka dla pokonania grzesznych tendencji, dla ukształtowania w nas wartości prawdziwie szlachetnych, chrześcijańskich. Przyznajemy słuszność profesorowi Bogdanowi Nawroczyńskiemu, który w swej rozprawie pt. Życie duchowe akcentuje, że „nikomu nie dostaje się życie duchowe za darmo”, gdyż „bojowaniem jest życie człowieka”.
Z tym poglądem harmonizuje aforyzm Owidiusza: „Video meliora proboque, deteriora sequor” - „Widzę i pochwalam to, co lepsze, lecz wybieram gorsze”, a także myśl św. Pawła: „Nie czynię dobra, którego chcę, lecz popełniam zło, którego nie chcę” (Rz 7, 19). W obliczu tego bolesnego rozdarcia szukamy ratunku w Odkupicielu człowieka, ale też głębiej uświadamiamy sobie konieczność ascetycznej walki. To właśnie miał na myśli Ojciec Święty, kiedy do młodzieży, ale i do każdego z nas kierował postulat podejmowania swego specyficznego „Westerplatte”.

- Sednem dążenia do doskonałości przez walkę z wadami, przez zdobywanie cnót jest samowychowanie będące celem kształtowania szlachetnego charakteru. Jak przebiega ten proces w rodzinie, w szkole, w społeczeństwie?

- Tym sednem jest przechodzenie od heteroedukacji do autoedukacji. Siebie i drugich trzeba uczyć odpowiedzialności za swoje postępowanie przez kierowanie sobą, przez formację sumienia, przez świadome i planowe powstawanie z upadków, przez realizowanie ideałów ogólnych, a zarazem własnej drogi życiowej. Zasada dotycząca samowychowania w sensie moralnym, charakterologicznym dotyczy także nauczania, które powinno się stale przeobrażać w samokształcenie. Dobry pedagog budzi zainteresowanie, wyjaśnia, ale wiedzę zdobywa wychowanek sam, swoją samodzielną pracą, własnym myśleniem. Chodzi o to, by wychowanek - jako jednostka i jako społeczeństwo - odczuwał satysfakcję ze zwycięstwa nad sobą, z poniesionej ofiary. Wychowanek ma być nie tyle przedmiotem aktu wychowawczego, co jego świadomym współtwórcą.

- Dziękuję za rozmowę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji wrocławskiej dot. Fundacji Teobańkologia

2025-12-17 10:01

[ TEMATY ]

Teobańkologia

Red.

Publikujemy oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji wrocławskiej dot. Fundacji Teobańkologia.

"W związku z rozwojem działalności fundacji Teobańkologia oraz szeroką skalą jej działań duszpasterskich i medialnych, metropolita wrocławski abp Józef Kupny powołał Komisję ds. zbadania funkcjonowania fundacji.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Papież zaapelował o 24-godzinny świąteczny rozejm na Ukrainie i na całym świecie

2025-12-23 21:09

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

pokój na świecie

Vatican Media

Papież Leon XIV zaapelował we wtorek o 24-godzinny świąteczny rozejm na Ukrainie i na całym świecie. Wyraził zarazem smutek, że Rosja możliwość takiego rozejmu już odrzuciła.

Podczas rozmowy z dziennikarzami przed powrotem z podrzymskiej rezydencji w Castel Gandolfo do Watykanu papież powiedział: - Naprawdę wśród rzeczy, które bardzo mnie zasmucają, jest fakt, że Rosja odrzuciła bożonarodzeniowy rozejm.
CZYTAJ DALEJ

Wskazówki na święta Bożego Narodzenia. Poradnik

2025-12-23 16:06

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W świątecznym czasie często wraca temat prezentów – także tych nietrafionych. W jednej z opowieści poruszono wątek, jak różnie podchodzimy do obdarowywania i jak wielką różnicę robi uważność. Zamiast żartów o „dziwnych podarunkach” pojawiła się historia, która łączy pamięć o wojennych losach, powojenną troskę i współczesne, bardzo przemyślane wsparcie dla dzieci. To przykład, jak święta mogą inspirować nie tylko do celebrowania, ale i do mądrego działania na rzecz innych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję