Łotwa: dzięki dialogowi z władzami - publiczne Msze pomimo pandemii
Nieustanny dialog zwierzchników Kościołów z władzami Łotwy spowodował, że pomimo pandemii koronawirusa nie zaprzestano odprawiania tam publicznych nabożeństw, w tym Mszy świętych. Przedstawicielom wspólnot chrześcijańskich udało się przekonać rząd, że „chleb dla ducha” jest równie ważny jak chleb dla ciała. Większość mieszkańców tego nadbałtyckiego państwa stanowią luteranie, katolików jest 20 procent.
Katolicki metropolita Rygi abp Zbigniew Stankiewicz wyjaśnił, że gdy w połowie marca władze zamierzały wprowadzić zakaz publicznych zgromadzeń, Kościoły zajęły wspólne stanowisko w tej sprawie i w intensywnym dialogu z ministerstwami sprawiedliwości i spraw wewnętrznych doprowadziły do porozumienia, zgodnie z którym duchowni nie zaprzestali sprawowania liturgii z udziałem ministrantów, lektorów, kantorów i nie więcej niż 50 wiernych.
Reklama
Pod koniec marca, w związku z dalszymi ograniczeniami na szczeblu całego kraju, liczbę wiernych zmniejszono do 25. W czasie świąt wielkanocnych funkcjonariusze policji byli obecni w świątyniach, by monitorować przestrzeganie tego zarządzenia.
Podziel się cytatem
Odbyły się też tradycyjne wielkanocne poświęcenia pokarmów. Zorganizowano je przed kościołami, dzięki czemu mogło w nich jednocześnie uczestniczyć więcej niż 25 wiernych. Podobnie jak w innych krajach do zaledwie kilku osób ograniczony został jednak udział w pogrzebach i ślubach.
Przedstawiciele Kościołów przekonywali, że publiczne sprawowanie sakramentów w czasach pandemii będzie korzystne dla państwa, zmniejszając napięcia społeczne. – Później psychiatrzy wskazali na pogorszenie problemów psychicznych z powodu restrykcji. Pod tym względem więc Kościół pomógł społeczeństwu utrzymać zdrowie psychiczne w czasach kryzysu – podkreślił abp Stankiewicz.
Wskazał też, że sukces wysiłków wspólnot chrześcijańskich zawdzięcza ich wspólnemu stanowisku w rozmowach z władzami oraz otwartości przedstawicieli ministerstw.
Na Łotwie zanotowano dotychczas niespełna 900 potwierdzonych przypadków koronawirusa. 350 osób wyzdrowiało, a 16 zmarło.
Nie da się zaprzeczyć, że pandemia Covid-19 wpłynęła na życie Kościoła w kończącym się roku, również na Łotwie. Jednak ograniczenia epidemiologiczne nie unieważniły innych problemów i wyzwań, jak np. sprawa małżeństwa i rodziny w prawie państwowym.
Jeśli chodzi o kolejne fale zakażeń i walkę z ich skutkami, to warto odnotować – obok negatywnych zjawisk, jak choćby spadek frekwencji na nabożeństwach i w ogóle aktywności kościelnej – również pewne pozytywne tendencje. Należy do nich np. postęp w relacjach państwo-Kościoły, gdzie miejsce tradycyjnej wzajemnej podejrzliwości zaczęła zajmować współpraca i zaufanie. Chodzi z jednej strony o zaakceptowanie przez związki wyznaniowe wprowadzanych ograniczeń sanitarnych, a z drugiej o docenienie przez państwo społecznej roli wspólnot religijnych w sytuacjach nadzwyczajnych. Znajduje to wyraz w racjonalnym stosowaniu restrykcji epidemiologicznych, by uniknąć absurdalnego lockdownu w miejscach kultu.
Leon XIV przyznał, że opracowanie nowej karty jest uzasadnione, ponieważ w ciągu 25 lat od podpisania jej pierwszej wersji zmieniły się wyzwania
W Roku Jubileuszowym pragnę głosić wszystkim mieszkańcom Europy, że to Jezus Chrystus jest naszą nadzieją, ponieważ jest On zarówno drogą, którą mamy podążać, jak i ostatecznym celem naszej duchowej podróży – powiedział Papież na audiencji dla przedstawicieli katolickich i niekatolickich Kościołów w Europie. Przybyli oni do Rzymu, aby podpisać nową kartę ekumeniczną.
Karta została opracowana przez wspólny komitet katolickiej Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) oraz Konferencji Kościołów Europejskich (CEC), zrzeszającej wspólnoty niekatolickie.
Sygnatariusze nowej Karty Ekumenicznej podczas audiencji u Leona XIV
Kościół tylko wtedy może być wiarygodnym narzędziem pojednania, gdy sam żyje jednością – mówi w rozmowie z mediami watykańskim kard. Grzegorz Ryś, nawiązując do podpisanej wczoraj nowej Karty Ekumenicznej. Hierarcha zwraca uwagę na potrzebę odnowienia świadomości ekumenicznej w całym Kościele, także w Polsce.
„Kościół opisał się na Soborze Watykańskim II jako sakrament jedności całego rodzaju ludzkiego” – przypomina kard. Ryś, który uczestniczył w Rzymie we wspólnym spotkaniu Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) i Konferencji Kościołów Europejskich (CEC), podczas którego w środę 5 listopada podpisana została nowa Karta Ekumeniczna, zastępująca dokument z 2001 r. „Nie trzeba być nie wiadomo jak wnikliwym obserwatorem świata i Europy, żeby zobaczyć, jak ta definicja jest z dnia na dzień coraz bardziej i bardziej ważna. Bo jedność to jest dokładnie to, czego nam coraz bardziej brakuje”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.