Tygodnik „Time” przyznał, że zamieszczone 43 lata temu proroctwo, iż w związku z procesami sekularyzacyjnymi, urbanizacją oraz postępem edukacji religia przestanie być potrzebna amerykańskiemu społeczeństwu, a pozostaną przy niej tylko zwykli nieudacznicy, nie spełniło się. Amerykanie nadal są ludźmi religijnymi, choć religia odgrywa inną rolę w społeczeństwie USA niż w jakimkolwiek innym kraju. Bierze się to stąd, że USA nie miało żadnego historycznie uprzywilejowanego wyznania, jak choćby kraje europejskie. Ameryka jest dziś wielkim areopagiem religii, a sami Amerykanie wybierają wśród nich tę, która im pasuje i to z najróżniejszych, czasem nawet bardzo prozaicznych przyczyn. Racje stojące za wyborami mają często bardzo niewiele wspólnego z teologią - podkreślają socjologowie za oceanem.
Wyjątkowe jest też w USA zjawisko zmiany wyznania. Amerykanie decydują się na ten krok nieraz nawet kilka razy w życiu. Innym, coraz bardziej dostrzegalnym fenomenem krajobrazu religijnego USA jest bezwyznaniowość. Od 1990 r. o 100 proc. wzrosła liczba Amerykanów, którzy na pytanie ankietera o religijną afiliację odpowiadają, że z żadną grupą wyznaniową się nie utożsamiają. Myliłby się jednak ten, kto sądziłby, że stąd już tylko krok do ateizmu. 40 proc. tej grupy twierdzi, że religia nadal odgrywa ważną rolę w ich życiu, a wielu jest przekonanych, że jeszcze znajdzie swój religijny dom. To, że jest to prawdopodobne, pokazuje przykład tych, którzy od dzieciństwa wzrastali w środowisku bezwyznaniowym. Zdecydowana większość z nich w życiu dorosłym przyłączyła się do konkretnej wspólnoty religijnej. Dlaczego? Bo poszukiwali wspólnoty albo nie chcieli stracić czegoś, co ważne dla życia.
Kalendarz katolicki wspomina 4 grudnia św. Barbarę – dziewicę i męczennicę. Mimo że należy do najpopularniejszych i najbardziej onych świętych, niewiele wiemy o jej życiu a nawet nie mamy historycznych dowodów na to, że w ogóle istniała, jej życiorysy opierają się bowiem głównie na legendach narosłych w ciągu wieków.
Jeden z przekazów mówi, że była ona córką bogatego kupca Dioskura, żyła w Nikomedii nad Morzem Marmara (dzisiejszy Izmit w płn.-zach. Turcji) i miała ponieść śmierć męczeńską w 306 r. za to, że mimo gróźb i ostrzeżeń nie chciała się wyrzec wiary w Trójcę Świętą. Dlatego często jest przedstawiana na ilustracjach na tle symbolicznej wieży więziennej o trzech oknach.
Komisja kierowana przez kard. Petrocchiego opublikowała raport, w którym wyklucza możliwość dopuszczenia kobiet do diakonatu rozumianego jako stopień sakramentu święceń. Dokument podkreśla jednak, że na obecnym etapie nie można jeszcze wydać orzeczenia ostatecznego. Jednocześnie komisja otwiera drogę do ustanowienia nowych posług sprzyjających współpracy kobiet i mężczyzn.
Na podstawie dostępnych badań historycznych i analiz teologicznych — rozpatrywanych łącznie — komisja stwierdza, że obecny stan wiedzy nie pozwala na otwarcie drogi do dopuszczenia kobiet do diakonatu rozumianego jako stopień sakramentu święceń. Ocena ta, zakorzeniona w Piśmie Świętym, Tradycji i Magisterium, ma charakter stanowczy, choć komisja zaznacza, że na tym etapie nie można jeszcze wydać orzeczenia ostatecznego, tak jak uczyniono to w przypadku święceń prezbiteratu.
Zwycięzcą tegorocznego Diamentowego Pióra została Aleksandra Kossak z Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Nowej Rudzie.
– Te prace pokazują piękne, wyjątkowe i głębokie pisanie ludzi młodych – mówi ks. Jerzy Babiak
Znamy już tegorocznych zwycięzców Dolnośląskiego Konkursu Literackiego o Laur Diamentowego Pióra. I miejsce zdobyła praca Aleksandry Kossak z Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Nowej Rudzie, II miejsce Kacper Wąsowicz z II Liceum Ogólnokształcącego w Świdnicy i trzecie ex aequo – Stanisław Skupień, IV Publiczne LO Zakonu Pijarów w Bolesławcu i Kajetan Lenik, Liceum Ogólnokształcące nr X we Wrocławiu. W konkursie wzięło udział 171 młodych uczestników z 26 miejscowości Dolnego Śląska. Zadaniem, przed jakim stanęli uczniowie, było napisanie pracy na jeden z dwóch tematów:
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.