Zmarła s. Fabiola Krzyżaniak CSSE – przez 50 lat pomagała Polakom przybywającym do Jerozolimy
Nad ranem w sobotę 6 maja zmarła siostra Fabiola (Cecylia) Krzyżaniak ze Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety (CSSE). Miała 90 lat. Odeszła w Starym Domu Polskim, któremu posługiwała przez pół wieku. Jest to dom pielgrzyma polskiego znajdujący się tuż obok Bazyliki Bożego Grobu i Zmartwychwstania Pana Jezusa w Starym Mieście Jerozolimy. Pochowana zostanie na cmentarzu katolickim na Syjonie w Jerozolimie.
Siostra Fabiola urodziła się 19 lutego 1933 roku w Szymanowie k. Śremu. Do Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety wstąpiła 24 sierpnia 1954 roku. Pierwsze śluby złożyła w 1956, a śluby wieczyste w 1961 roku.
Do Jerozolimy przybyła 2 sierpnia 1973 roku i nieprzerwanie pracowała w Starym Domu Polskim. Przez długi okres czasu była przełożoną tego miejsca i między innymi za jej kadencji dom został powiększony i rozbudowany, dzięki czemu może obecnie przyjmować więcej pielgrzymów.
Przez pół wieku pomagała przybywającym do Jerozolimy Polakom zapewniając nocleg, posiłek i pomoc medyczną. Jako zawodowa pielęgniarka (wykształcenie odebrała jeszcze w Polsce) pracowała w ambulatorium domu zarówno dla Polaków, ale także dla miejscowej ludności arabskiej. Przez lata swojego pobytu w Jerozolimie udzielała też pomocy ambulatoryjnej w mieszkaniach Palestyńczyków zamieszkujących Stare Miasto Jerozolimy – bez względu na ich wyznanie czy narodowość. Jej praca przypadła także na czas, kiedy do Starego Domu Polskiego przybywali polscy żołnierze stacjonujący na Wzgórzach Golan, którzy poszukiwali tu punktu duchowego i moralnego oparcia.
Praca Sióstr Elżbietanek trwa nieprzerwanie w Starym Mieście Jerozolimy od 1931 roku, w domu pielgrzyma który powstał zgodnie z zamysłem założyciela ks. Marcina Pinciurka dla Polaków przybywających do Jerozolimy. W samym tylko zeszłym 2022 roku siostry pomogły w ambulatorium ponad 2000 osobom. Pomagają również tym, którzy przychodzą po jedzenie, ubranie, pomoc dla dzieci czy wykup leków.
- Przyszła uboga kobieta i poprosiła o chleb. Mieliśmy trzy ostatnie, a do wykarmienia cały dom podopiecznych. Kiedy jej to powiedziałam, szybko wyszła, a ja dopiero po chwili uświadomiłam sobie, że mamy przecież ziemniaki, makaron, ryż. Zawróciliśmy ją i daliśmy jej te trzy chleby i inne rzeczy. Nie minęło pół godziny, jak na podwórko zajechał piekarz, który nigdy do nas nie zajeżdżał, przywożąc… 300 bochenków! I tak mi Pan Bóg pokazał, CZYJ naprawdę jest chleb. Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie! - takie i inne historie opowiadała s. Małgorzata Chmielewska 3 marca podczas Czwartkowej Katechezy w bazylice garnizonowej.
Parlament Europejski po raz kolejny próbuje rozszerzać kompetencje Unii w obszarze, który, zgodnie z traktatami, pozostaje wyłączną domeną państw członkowskich.
W środę 17 grudnia odbyło się głosowanie, podczas którego Parlament Europejski poparł europejską inicjatywę obywatelską „My Voice, My Choice”, której celem jest zwiększenie dostępu do aborcji w Unii Europejskiej poprzez utworzenie dobrowolnego „mechanizmu solidarności finansowej” współfinansowanego ze środków UE. Mechanizm ten miałby umożliwiać finansowanie tzw. bezpiecznej i legalnej aborcji kobietom z państw, w których obowiązują przepisy krajowe chroniące ludzkie życie od poczęcia.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.